Private higher education institutions in Mexico. Social representations of studens: privilege and prestigePrivate higher education institutions in Mexico. Social representations of studens: privilege and prestige

Authors

  • Yazmín Margarita Cuevas-Cajiga UNAM. Facultad de Filosofía y Letras

DOI:

https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2015.16.151

Keywords:

students, private higher education, social representations

Abstract

In Mexico a significant number of students attend private higher education institutions (IESP for its acronym in Spanish). Little is known about these players and what it represents for them to study at an IESP. The objective of this article is to explore the representations built by two groups of students from different IESP, low and medium profile, with regard to their institution. Supported by the theory of social representations a qualitative study was undertaken including ten interviews. The analysis identified two social representations: one produced by students of a low profile IESP, whose core element was the privilege to continue professional training; the other one from students of a medium profile whose key aspect was the prestige to attend a private institution.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Yazmín Margarita Cuevas-Cajiga, UNAM. Facultad de Filosofía y Letras

Doctora en Pedagogía por la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM) con la tesis Representaciones sociales de la universidad privada. Es profesora de tiempo completo en la UNAM donde imparte clases en el Colegio de Pedagogía en el área de Investigación Pedagógica. Es candidata al Sistema Nacional de Investigadores.  Su línea de investigación es: representaciones sociales y educación. Ha colaborado en varios proyectos de investigación colectivos en diferentes instituciones de educación superior. También ha publicado artículos en revistas:

  • “Representaciones sociales en la prensa: aportaciones teóricas y metodológicas”, en Sinéctica (Revista electrónica de educación), número 36, Guadalajara, Universidad Jesuita de Guadalajara, 2011, (http://www.sinectica.iteso.mx/articulos/sin36/art36_08/36_08.pdf)
  • “Representaciones sociales del éxito profesional en egresados de la carrera de Técnicos Superior Universitarios”, en Estela Ruiz, Diferenciación de la educación superior: sus relaciones con el mundo laboral. Experiencias de investigación, México, IISUE/Plaza y Valdés, pp. 159-190, 2009.

 

Participa en tres organizaciones profesionales (Consejo Mexicano de Investigación Educativa, la Red Nacional de Investigadores en Representaciones Sociales y l'Association Francophone Internationale de Recherche Sciences de l’ Education).

Published

2015-05-25

How to Cite

Cuevas-Cajiga, Y. M. (2015). Private higher education institutions in Mexico. Social representations of studens: privilege and prestigePrivate higher education institutions in Mexico. Social representations of studens: privilege and prestige. Revista Iberoamericana De Educación Superior, 6(16). https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2015.16.151

Issue

Section

Territories