Risk Management of Academic Fraud in Higher Education. An Analysis in Universities of Medellin, Colombia during the COVID-19 Period

Authors

  • Claudia Ríos-Avendaño Consultora independiente en gestión del riesgo
  • Carmen Ocampo-Salazar Universidad EAFIT
  • María-Antonia Nuñez Universidad EAFIT

DOI:

https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2024.42.1670

Keywords:

Academic fraud, Risk management, Higher education, University students, COVID-19, Colombia

Abstract

The risk of academic fraud is a growing focus of concern in educational organizations, particularly with the uncertainty of the pandemic. This article questions how Medellin universities have dealt with the academic fraud risk during the COVID-19 period? The research approach is qualitative and the theoretical perspective is framed in risk management. The information was collected by means of a documentary review and semi-structured interviews; the unit of analysis was the university fraud risk managers. Among the main results, we can highlight the following: the identification of academic fraud risks, the reasons that lead to the occurrence of these events, some related consequences in universities, the treatment measures adopted in each institution and the challenges that arise in their management. The findings provide tools for academics and university advisors, while alerting higher education managers to strengthen integrity from the integral formation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Claudia Ríos-Avendaño, Consultora independiente en gestión del riesgo

Colombiana. Magíster en Administración de Riesgos y especialista en Gestión de riesgos y seguros, Universidad EAFIT, Colombia. Consultora independiente en gestión del riesgo en Medellín-Colombia. Temas de investigación: integración entre la auditoría y la administración de riesgos, cultura de riesgos en las organizaciones y/o en el ámbito académico. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0216-9048.

Carmen Ocampo-Salazar, Universidad EAFIT

Colombiana. Doctora en Administración y Magíster en Ciencias de la Administración, Universidad EAFIT, Colombia. Profesora titular del área de Gestión de la Información y Riesgos, Universidad EAFIT, Colombia. Temas de investigación: gobernanza del riesgo, control organizacional, gubernamentalidad en ciudades inteligentes y estudios organizacionales. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4417-2683.

María-Antonia Nuñez, Universidad EAFIT

Colombiana. Estudiante de Doctorado en Administración, Magíster en Administración, Especialista en Control Organizacional y Contadora Pública, Universidad EAFIT, Colombia; Magíster en Gerencia de Riesgos y Seguros, Universidad Pontificia de Salamanca, España. Profesora asistente del área de Gestión de la Información y Riesgos, Universidad EAFIT, Colombia. Temas de investigación: sistemas de gestión de riesgo, cultura de gestión de riesgo, gobernanza del riesgo, control y auditoría. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1246-5361.

Published

2024-02-01

How to Cite

Ríos-Avendaño, C., Ocampo-Salazar, C., & Nuñez, M.-A. (2024). Risk Management of Academic Fraud in Higher Education. An Analysis in Universities of Medellin, Colombia during the COVID-19 Period. Revista Iberoamericana De Educación Superior, 15(42), 152–173. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2024.42.1670

Issue

Section

Outlines