Academic training and job satisfaction among higher education graduates in Mexico
DOI:
https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2025.47.1758Keywords:
higher education, education and employment, graduates, job satisfactionAbstract
The purpose of this study is to analyze the link between the field of academic training and job satisfaction among a sample of higher education graduates. The design is cross-sectional with a comparative and explanatory scope. A total of 1 112 former students who were currently working from different Mexican states took part in the study by completing an online form that included the S20/23 Job Satisfaction Questionnaire. Using the obtained data, averages were compared and multiple linear regression models were performed. The results suggest that job satisfaction varies depending on the field of study and that there is a negative correlation between graduating from specific fields and job satisfaction. The congruence between education and employment stands out as an important factor contributing to job satisfaction among higher education graduates.
Downloads
References
Allen, Jim y Rolf van der Velden (2001), “Educational mismatches versus skill mismatches: effects on wages, job satisfaction, and on‐the‐job search”, Oxford Economic Papers, vol. 53, núm. 3, pp. 434-452, DOI: <https://doi.org/10.1093/oep/53.3.434>.
Angulo Pico, Grace, Raúl Quejada Pérez y Martha Yánez Contreras (2012), “Educación, mercado de trabajo y satisfacción laboral: el problema de las teorías del capital humano y señalización de mercado”, Revista de la Educación Superior, vol. 41, núm. 163, pp. 51-66, <https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-27602012000300002&script=sci_arttext>.
Angulo Pico, Grace, Raúl Quejada Pérez y Martha Yánez Contreras (2014), “Ingresos adecuados y satisfacción laboral: análisis probabilístico basado en una encuesta a graduados de educación superior en Colombia”, Trabajo y Sociedad, núm. 22, pp. 141-160, <http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sciarttext&pid=S1514-68712014000100010&lng=es&nrm=iso>.
Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior (ANUIES) (2024), “Anuarios Estadísticos de Educación Superior Ciclo escolar 2016 a 2024”, <http://www.anuies.mx/informaciony-servicios/informacion-estadistica-de-educacionsuperior/anuario-estadistico-de-educacion-superior> [Consulta: octubre de 2024].
Ato, Manuel, Juan José López-García y Ana Benavente (2013), “Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología”, Anales de Psicología / Annals of Psychology, vol. 29, núm. 3, pp. 1038-1059, DOI: <https://doi.org/10.6018/analesps.29.3.178511>.
Aziri, Brikend (2011), “Job satisfaction, a literature review”, Management Research and Practice, vol. 3, núm. 4, pp. 77-86, <https://mrp.ase.ro/no34/f7.pdf>.
Browne, Michel y Robert Cudeck (1992), “Alternative ways of assessing model fit”, Sociological Methods & Research, vol. 21, núm 2, pp. 230-258, DOI: <https://doi.org/10.1177/0049124192021002005>.
Cámara de Diputados (2023), “Plantean crear un Sistema Nacional de Seguimiento a Egresados en todas las universidades del país. Boletín No. 3498”, en Cámara de Diputados, 7 de enero, <https://comunicacionsocial.diputados.gob.mx/index.php/boletines/plantean-crear-un-sistema-nacional-deseguimiento-de-egresados-en-todas-las-universidadesdel-pais> [Consulta: octubre de 2024].
Castro-Zazueta, Nancy (2024), “Selección del tipo de prueba estadística”, en Felipe Santoyo Telles y Neiber Maldonado Suárez (coords.), Análisis de datos en psicología (1a ed.), Guadalajara. Universidad de Guadalajara/Centro Universitario del Sur (CUSUR), DOI: <https://doi.org/10.32870/9786075812847_6>.
Castro Zazueta, Nancy, Rubí Estrada Ledesma, Óscar Gómez González y Felipe Santoyo Telles (2023), “Condiciones de trabajo por género y sobreeducación de egresado(a)s de educación superior en México”, Enseñanza e Investigación en Psicología, vol. 5, núm. 1, pp. 1-12, DOI: <https://doi.org/10.62364/cneip.5.2023.181>.
Cendejas, José (2017), “Educación superior y trabajo: hacia la construcción de un sistema de información sobre egresados”, Diálogos Sobre Educación, núm. 14, año 8, pp. 1-10, DOI: <https://doi.org/10.32870/dse.v0i14.218>.
Chen, Fang (2007), “Sensitivity of goodness of fit indexes to lack of measurement invariance”, Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, vol. 14, núm. 3, pp. 464-504, DOI: <https://doi.org/10.1080/10705510701301834>.
Choi, Sun-Ki y Hyungio Hur (2020), “Does job mismatch affect wage and job turnover differently by gender?”, Education Economics, vol. 28, núm. 3, pp. 291-310, DOI: <https://doi.org/10.1080/09645292.2019.1710464>.
Clemente Remón, Ángel Luis, Víctor Díaz-Benito, José Emilio Navarro y José Antonio Santacruz Lozano (2021), “Horas de trabajo, responsabilidad, autonomía en el trabajo y práctica de actividad físico-deportiva de la población europea”, Revista Española de Investigaciones Sociológicas, núm. 174, pp. 47-67, <https://www.jstor.org/stable/27093786>.
De Santis, Mariana, Marcelo Florensa, María Gáname, y Pedro Moncarz (2021), “Job satisfaction of recent university graduates in economics sciences: the role of the match between formal education and job requirements”, Journal of Happiness Studies, vol. 22, pp. 3157-3197, DOI: <https://doi.org/10.1007/s10902-021-00360-x>.
Dolton, Peter y Mary Silles (2008), “The effects of over-education on earnings in the graduate labour market”, Economics of Education Review, vol. 27, núm. 2, pp. 125-139, DOI: <https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2006.08.008>.
Faragher, Brian, Monica Cass y Cary Cooper (2005), “The relationship between job satisfaction and health: a meta-analysis”, Occupational and Environmental Medicine, vol. 62, núm. 2, pp. 105-112, DOI: <https://doi.org/10.1136/oem.2002.006734>.
Ferrante, Francesco (2017), “Great expectations: the unintended consequences of educational choices”, Social Indicators Research, vol. 131, Springer, pp. 745-767, DOI: <https://doi.org/10.1007/s11205-016-1268-7>.
Field, Andy (2009), Discovering statistics using spss, Dubai, SAGE Publications Ltd.
Fleming, Christopher y Parvinder Kler (2008), “I’m too clever for this job: A bivariate probit analysis on overeducation and job satisfaction in Australia”, Applied Economics Review, vol. 40, núm. 9, pp. 1123-1138, DOI: <https://doi.org/10.1080/00036840600771254>.
Gajderowicz, Tomasz, Gabriela Grotkowska y Leszek Wincenciak (2014), “Graduates’ job satisfaction across domains of study”, International Journal of Manpower, vol. 35, núm. 4, pp. 470-499, DOI: <https://doi.org/10.1108/IJM-05-2013-0109>.
García-Blanco, Miriam y Elsa Cárdenas Sempértegui (2018), “La inserción laboral en la educación superior. La perspectiva latinoamericana”, Educación XXI, vol. 21, núm. 2, pp. 323-347, DOI: <https://doi.org/10.5944/educxx1.16209>.
Garcia-Mainar, Inmaculada y Victor Montuenga (2019), “The signalling role of over-education and qualifications mismatch”, Journal of Policy Modeling, vol. 41, núm. 1, pp. 99-119, DOI: <https://doi.org/10.1016/j.jpolmod.2019.02.015>.
Garcia-Mainar, Inmaculada y Victor Montuenga-Gómez (2020), “Over-qualification and the dimensions of job satisfaction”, Social Indicators Research, vol. 147, pp. 591- 620, DOI: <https://doi.org/10.1007/s11205-019-02167-z>.
Geisler, Martin, Hanne Berthelsen y Tuija Muhonen (2019), “Retaining social workers: The role of quality of work and psychosocial safety climate for work engagement, job satisfaction, and organizational commitment”, Human Service Organizations: Management, Leadership & Governance, vol. 43, núm. 1, pp. 1-15, DOI: <https://doi.org/10.1080/23303131.2019.1569574>.
Gómez-González, Óscar (2024), “Pruebas no paramétricas para probar hipótesis de diferencias”, en Felipe Santoyo Telles y Neiber Maldonado Suárez (coords.), Análisis de datos en psicología, Guadalajara, Editorial Universidad de Guadalajara/Centro Universitario del Sur (CUSUR), DOI: <https://doi.org/10.32870/9786075812847_8>.
Hair, Joseph, Wiliam Black, Barry Babin y Rolph Anderson (2010), Multivariate data analysis, Estados Unidos, Pearson.
Hernández Calzada, Martín y Zuleidy Mejía García (2019), “Satisfacción laboral: ¿empleados más productivos?”, Boletín Científico de las Ciencias Económico Administrativas del ICEA, vol. 7, núm. 14, pp. 9-14, DOI: <https://doi.org/10.29057/icea.v7i14.4118>.
Hu, Li-tze y Peter Bentler (2009), “Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives”, Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, vol. 6, núm. 1, pp. 1-55, DOI: <https://doi.org/10.1080/10705519909540118>.
Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI) (2016), “Clasificación mexicana de planes de estudio por campos de formación académica 2016. Educación superior y media superior”, <https://www.inegi.org.mx/app/biblioteca/ficha.html?upc=702825003335> [Consulta: diciembre de 2023].
Kim, Hansung y Madeleine Stoner (2008), “Burnout and turnover intention among social workers: Effects of role stress, job autonomy and social support”, Administration in Social Work, vol. 32, núm. 3, pp. 5-25, DOI: <https://doi.org/10.1080/03643100801922357>.
Martínez Morales, Edith, Dora Martínez-Albarrán y Betsabe Velázquez Rodríguez (2017), “Seguimiento a egresados: satisfacción laboral como producto del trabajo realizado por enfermeras de la UAEMéx”, en Debates en Evaluación y Currículum/Congreso Internacional de Educación Evaluación 2016, año 2, núm. 2, pp. 3163-3173, septiembre de 2016 a agosto de 2017, México, UAEMéx, <https://centrodeinvestigacioneducativauatx.org/publicacion/pdf2016/D017.pdf> [Consulta: octubre de 2024].
Mateos-Romero, Lucía y María Salinas-Jiménez (2017), “Competencias cognitivas y desajustes en el mercado laboral: una revisión de la literatura”, Boletín Económico de ice, núm. 3090, pp. 29-44, <https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6385372> [Consulta: octubre de 2024].
Maurizio, Roxana y Organización Internacional del Trabajo (OIT), Oficina Regional para América Latina y el Caribe (2021), Telework in Latin America and the Caribbean: Challenges and oportunities, Lima, Organización Internacional del Trabajo, <https://policycommons.net/artifacts/1804337/desafios-yoportunidades-del-teletrabajo-en-america-latina-y-elcaribe/2535986/> [Consulta: diciembre de 2023].
Meliá-Navarro, Josep y José María Peiró Silla (1989), “La medida de la satisfacción laboral en los contextos organizacionales: el cuestionario de satisfacción S20/23”, Psicologemas, vol. 5, pp. 59-74, <https://www.uv.es/meliajl/Research/Art_Satisf/ArtS20_23.PDF>.
Meza Mejía, Mónica, Claudia Ortega Barba y Luis Tovar Ávila (2024), “Revisión sistemática integrativa sobre estudios de egresados de instituciones de educación superior publicados en revistas mexicanas”, Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, vol. 14, núm. 28, DOI: <https://doi.org/10.23913/ride.v14i28.1972>.
Mungaray Lagarda, Alejandro (2001), “La educación superior y el mercado de trabajo profesional”, REDIE: Revista Electrónica de Investigación Educativa, vol. 3, núm. 1, <https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=243777>.
Murillo García, Favio y Paulina Montaño Ulloa (2018), “Condiciones laborales de egresados de Instituciones de Educación Superior en México”, Revista Electrónica de Investigación Educativa, vol. 20, núm. 3, pp. 56-68, DOI: <https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.3.1644>.
Naguib, Costanza, Moreno Baruffini y Rico Maggi (2019), “Do wages and job satisfaction really depend on educational mismatch? Evidence from an international sample of master graduates”, Education + Training Review, vol. 61, núm. 2, pp. 201-221, DOI: <https://doi.org/10.1108/et-06-2018-0137>.
Nunnally, Jum (1978), Psychometric theory, Nueva York, McGrawHill.
Otzen, Tamara y Carlos Manterola (2017), “Técnicas de muestreo sobre una población a estudio”, International Journal of Morphology, vol. 35, núm. 1, pp. 227-232, DOI: <https://doi.org/10.4067/S0717-95022017000100037>.
Pedraza Melo, Norma Angélica (2020), “Satisfacción laboral y compromiso organizacional del capital humano en el desempeño en instituciones de educación superior”, RIDE, Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, vol. 10, núm. 20, DOI: <https://doi.org/10.23913/ride.v10i20.595>.
Pérez Cruz, Alejandro y Rogelio Pinto Pérez (2020), “Determinantes de la inserción laboral en egresados universitarios en México”, RIDE, Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, vol. 11, núm. 21, DOI: <https://doi.org/10.23913/ride.v11i21.732>.
Pita Beramatos, Melisa y Medalyt Cruz Varas Pérez (2018), “Satisfacción laboral en Latinoamérica en los últimos 5 años: una revisión de la literatura científica”, Trabajo de investigación, en Repositorio Institucional de la Universidad Privada del Norte, México, <http://hdl.handle.net/11537/21346> [Consulta: octubre de 2024].
Planas Coll, Jordi (2013), “Los itinerarios laborales de los universitarios y la calidad de su inserción profesional”, Revista de Educación Superior, vol. 42, núm. 165, pp. 31-62, <https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-27602013000100003>.
Romero-López, Manuel, Yobani Martínez-Ramírez y Carlota Rodríguez (2014), “Satisfacción laboral de arquitectos egresados de la Universidad Autónoma de Sinaloa”, Revista Iberoamericana de Ciencia, vol. 1, núm, 1, pp. 205-216, <http://reibci.org/publicados/2014/mayo/4568305.pdf>.
Rudakov, Victor, Hugo Figueiredo, Pedro Teixeira y Serguéi Roshchin (2022), “Horizontal job-education mismatches and earnings of university graduates in Russia”, Journal of Education and Work, vol. 35, núm. 6-7, pp. 680-699, DOI: <https://doi.org/10.1080/13639080.2022.2126966>.
Sam, Vichet (2019), “Impacts of educational mismatches on job satisfaction: The case of university graduates in Cambodia”, International Journal of Manpower, vol. 41, núm. 1, pp. 84-99, DOI: <https://doi.org/10.1108/IJM-07-2018-0229>.
Sánchez-Sánchez, Nuria y Seamus McGuinness (2015), “Decomposing the impacts of overeducation and overskilling on earnings and job satisfaction: an analysis using reflex data”, Education Economics, vol. 23, núm. 4, pp. 419-432, DOI: <https://doi.org/10.1080/09645292.2013.846297>.
Sánchez-Sellero, María, Pedro Sánchez-Sellero, María Cruz-González y Francisco Sánchez-Sellero (2018), “Relación entre sobrecualificación y satisfacción laboral durante la crisis española de 2008”, Contaduría y Administración, vol. 63, núm. 2, pp. 1-20, DOI: <https://doi.org/10.22201/fca.24488410e.2018.1273>.
Silvera Hernández, Lesly, Laura Henríquez Calvo, Laura Cueto Monrroy y Yolima Salcedo Caballero (2021), “Análisis de los factores que favorecen la satisfacción de los graduados universitarios”, Universidad y Sociedad, vol. 13, núm. 6, pp. 258-264, <http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000600258&lng=es&tlng=pt>.
Sociedad Mexicana de Psicología (ed.) (2010), Código ético del psicólogo, México, Trillas.
Somers, Meline, Sofie Cabus, Wim Groot y Henriete van den Brink (2019), “Horizontal mismatch between employment and field of education: Evidence from a systematic literature review”, Journal of Economic Surveys, vol. 33, núm. 2, pp. 567-603, DOI: <https://doi.org/10.1111/joes.12271>.
Trivellas, Penagiotis, Zoe Akrivouli, Evdokia Tsífora y Paraslevi Tsoutsa (2015), “The impact of knowledge sharing culture on job satisfaction in accounting firms. The mediating effect of general competencies”, Procedia Economics and Finance, vol. 19, pp. 238-247, DOI: <https://doi.org/10.1016/S2212-5671(15)00025-8>.
Ueno, Koji y Alexandra Krause (2018), “Overeducation, perceived career progress, and work satisfaction in young adulthood”, Research in Social Stratification and Mobility, vol. 55, pp. 51-62, DOI: <https://doi.org/10.1016/j.rssm.2018.03.003>.
Valenzuela Sánchez, Norma, Rosario Alonso Bajo y Jorge Moreno Treviño (2018), “Desajuste educativo en el mercado laboral de México y su efecto en los salarios”, Revista de Economía, vol. 35, núm. 91, pp. 65- 92, DOI: <https://doi.org/10.33937/reveco.2018.96>.
Verhaest, Dieter, Sana Sellami y Rolf van der Velden (2017), “Desajuste de calificación horizontal y vertical según los países y las carreras estudiadas”, Revista Internacional del Trabajo, núm. 136, pp. 1-23, DOI: <https://doi.org/10.1111/ilrs.12043>.
Voces, Carmen y Miguel Caínzos (2021), “Overeducation as status inconsistency: Effects on job satisfaction, subjective well-being and the Image of social stratification”, Social Indicators Research, vol. 153, pp. 979-1010, DOI: <https://doi.org/10.1007/s11205-020-02516-3>.
Vries, Wietse de, Alberto Cabrera, Jaime Vázquez y JaNay Queen (2008), “Conclusiones a contrapelo. La aportación de distintas carreras universitarias a la satisfacción en el empleo”, Revista de la Educación Superior, vol. 37 (2), núm. 146, pp. 67-84, <https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=60418898004>.
Zalapa, Elsa, Jorge Silva Riquer y Antonio Favila Tello (2019), “De la Universidad al mercado de trabajo: el caso de los egresados de la Universidad Michoacana”, Revista Educación, vol. 43, núm. 2, pp. 525-542, DOI: <https://doi.org/10.15517/revedu.v43i2.31713>.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Universidad Autónoma de México

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.