University theater professors: performance in protest and confinement

Authors

  • Marisol Campillay-Llanos Pontificia Universidad Católica de Chile

DOI:

https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2025.47.1912

Keywords:

academy, creation and artistic practice, performance, theater, university

Abstract

This article proposes a dialogue between higher education studies, artistic research, and performance with the aim of understanding the role of university theater professors in Chile during the social uprising and the confinement caused by COVID-19. The study addresses the challenges faced by university theater schools within the context of audit culture, using a theoretical framework that explores the intersection of body, space, and time through performance. A digital ethnography was conducted, gathering information from various spaces where academics from different Chilean university theater schools interact. The analysis considers the tensions of state violence during the October 18th protests and the challenges of teaching and research during the pandemic. Despite these difficulties, the study reflects on an ideal academic career that emphasizes artistic creation and practice as distinctive features of the theater academic profession.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marisol Campillay-Llanos, Pontificia Universidad Católica de Chile

Chilena. Doctora en Educación por la Pontificia Universidad Católica de Chile. Investigadora de la Facultad de Arquitectura, Animación, Diseño y Construcción de la Universidad de las Américas, Chile. Temas de investigación: educación superior-profesión académica de las artes.

References

Antúnez del Cerro, Noelia y Lidia García Molinero (2022), “Visión de estudiantes y docentes sobre la adaptación de la docencia en la Facultad de Bellas Artes de la UCM durante el confinamiento: un estudio desde los cuidados y el feminismo”, ARTSEDUCA, núm. 34, pp. 23-42, DOI: <https://doi.org/10.6035/artseduca.6509>.

Arancibia Bustos, Álvaro (2022), “Control y resistencia en la organización del proceso de trabajo académico en Chile. Explotación con base en el prestigio”, CUHSO (Temuco), vol. 32, núm. 1, pp. 335-358, DOI: <https://dx.doi.org/10.7770/cuhso-v32n1-art2205>.

Ariza, Silvia (2021), “De la práctica a la investigación en el arte contemporáneo, producir conocimiento desde la creación”, Arte, Individuo y Sociedad, vol. 33, núm. 2, pp. 537-552, DOI: <https://doi.org/10.5209/aris.68916>.

Baeza-Martínez, Enrique (1998), “Los teatros universitarios chilenos y la generación del cincuenta”, en Daniel Meyran, Alejandro Ortiz y Francis Suréda (eds.), Théâtre, public, société, pp. 306-326, Perpignan, Presses universitaires de Perpignan-Centre de recherches d’études argentines du crilaup, DOI: <https://doi.org/10.4000/books.pupvd.24879>.

Barria, Mauricio (2011), La intensidad del acontecimiento: escrituras y relatos en torno a la performance en Chile, Santiago, Chile, Ediciones Departamento de Artes Visuales-Facultad de Artes Universidad de Chile.

Becher, Tony (2001), Tribus y territorios académicos la indagación intelectual y las culturas de las disciplinas, Barcelona, Gedisa.

Brunner, José-Joaquín, Francisco Ganga-Contreras y Julio Labraña-Vargas (2020), “Universidad y protesta social: una reflexión desde Chile”, Revista Iberoamericana de Educación Superior, vol. 11, núm. 32, pp. 3-22, DOI: <https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2020.32.814>.

Campillay-Llanos, Marisol e Iria Retuerto Mendaña (2023), “La carrera de Artes Escénicas ante la estandarización de la educación superior”, (Pensamiento), (Palabra)... y Obra, núm. 29, pp. 4-22, DOI: <https://doi.org/10.17227/ppo.num29-16987>.

Cano Díaz, Brianna (2018), “Aproximaciones al cuerpo performático: hacia una corpo-política de la presencia”, La Ventana. Revista de Estudios de Género, vol. 5, núm. 47, pp. 7-38, <http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-94362018000100007&lng=es&tlng=es>.

Cantó-Milà, Natàlia, Isaac González Balletbó, Roger Martínez Sanmartí, Mariona Moncunill Piñas y Swen Seebach (2021), “Distanciamiento social y COVID-19. Distancias y proximidades desde una perspectiva relacional”, Revista de Estudios Sociales, núm. 78, pp. 75-92, DOI: <https://doi.org/10.7440/res78.2021.05>.

Cisternas, Pablo (2020), “Nuevas éticas consolidadas por el activismo digital. La cultura de la cancelación y la funa en el consumo de artes escénicas en Chile”, en Lola Proaño-Gómez y Lorena Verzero (eds.), Mutis por el foro. Artes escénicas y política en tiempos de pandemia, Buenos Aires, ASPO, pp. 215-223.

Cisternas, Pablo, Milena Grass Kleiner, Andrés Kalawski y Cristián Opazo (2020), “Chilean Crises Lead to Experiments in Online Theatre”, Critical Stages, núm. 22, <https://www.critical-stages.org/22/chileancrises-lead-to-experiments-in-online-theatre/>.

Citro, Silvia (2014), “Cuerpos significantes. Nuevas travesías dialécticas”, Corpo Grafías: Estudios Críticos de y desde los cuerpos, vol. 1, núm. 1, pp. 10-43, DOI: <https://doi.org/10.14483/cp.v1i1.8414>.

Citro, Silvia (2018), “Taller de performance-investigación. Indagaciones colectivas de y desde los cuerpos”, en Azucena Reyes Suárez, Juan Ignacio Piovani y Ezequiel Potachner (coords.), La investigación social y su práctica. Aportes latinoamericanos a los debates metodológicos de las ciencias sociales, Mendoza, CLACSO/Universidad Nacional de la Plata/Teseo, pp. 271-306.

Contreras Lorenzini, María José (2018), “Presentación: Umbrales Polifónicos: Práctica artística e investigación en Chile”, Teatro: Criação E Construção De Conhecimento, vol. 6, núm. 1, pp. 1-2, <https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/teatro3c/article/view/6898>.

Contreras, María José, Pablo Cisternas y Roxana Gómez (2020), Cadáver exquisito: tres experiencias de investigación performativa en Chile, Santiago, Oso Liebre.

Dai, Yan y Benjamin Arnberg (2021), “‘We have to survive, first’: speculative ethnographies of chinese student experience during COVID-19”. Cultural Studies. Critical Methodologies, vol. 22, núm. 1, pp. 53-65, DOI: <https://doi.org/10.1177/15327086211050041>.

Denzin, Norman (2013), “The death of data?”, Cultural Studies. Critical Methodologies, vol. 13, núm. 4, pp. 353-356, DOI: <https://doi.org/10.1177/1532708613487882>.

Fardella Cisternas, Carla y Alejandra Corvalán Navia (2020), “El tiempo en el conflicto trabajo-vida: el caso de las académicas en la universidad managerial”, Psicoperspectivas, vol. 19, núm. 3, pp. 64-75, DOI: <https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivasvol19-issue3-fulltext-2051>.

Fardella-Cisternas, Carla, Juan-Felipe Espinosa-Cristia y Juan-Manuel Garrido-Wainer (2023), “Administradores de la producción científica y gobernanza académica: análisis de un conflicto identitario”, Revista Iberoamericana de Educación Superior, vol. 14, núm. 41, pp. 3-19, DOI: <https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2023.41.1578>.

Franklin, Jo (2017), “The theatrical and the accidental academic: an autoethnographic case study”, Arts and Humanities in Higher Education, vol. 18, núm. 4, pp. 281-295, DOI: <https://doi.org/10.1177/1474022217731543>.

Frost, Samantha (2011), “The implications of the new materialisms for feminist epistemology”, en Heidi Grasswick (ed.), Feminist Epistemology and Philosophy of Science. Power is knowledge, pp. 69-83, DOI: <https://doi.org/10.1007/978-1-4020-6835-5>.

García, Lucia y Andrea Pacheco (2019), “La profesión académica en el campo de las artes: estudio de caso en una universidad estatal de Argentina”. RAES. Revista Argentina de Educación Superior, núm. 18, pp. 61-73, <https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7004445>.

Gimeno, Jimeno (2013), Curriculum: una reflexión sobre la práctica, España, Morata.

Gómez, Roxana (2020), “Especulaciones y cuestionamientos en tres metodologías de investigación performativa desarrolladas en Chile”, en María José Contreras, Pablo Cisternas y Roxana Gómez, Cadáver Exquisito. Tres experiencias de investigación performativa en Chile, Santiago, OsoLiebre, pp. 138-154.

Grass Kleiner, Milena (2011), La investigación de los procesos teatrales: manual de uso, Santiago, Frontera Sur.

Grillo, Óscar (2019), “Etnografía multisituada, etnografía digital: reflexiones acerca de la extensión del campo y la reflexividad”, Etnografías Contemporáneas, año 5, núm. 9, pp. 73-93, <https://revistasacademicas.unsam.edu.ar/index.php/etnocontemp/article/view/507>.

Grosz, Elizabeth (1994), Volatile Bodies. Toward a corporeal feminism, Estados Unidos, Indiana University Press.

Guzmán-Valenzuela, Carolina y Ronald Barnett (2013), “Marketing time: evolving timescapes in academia”. Studies in Higher Education (Dorchester-on-Thames), vol. 38, núm. 8, pp. 1120-1134, DOI: <https://doi.org/10.1080/03075079.2013.833032>.

Hammersley, Martyn y Paul Atkinson (1994), Etnografía. Métodos de investigación, Madrid, Paidós.

Harcha, Ana (2021), “Crisis en el campo expandido”, en Jennifer Abate Cruces (ed.), Universidad Pública Crisis y Democracia, pp. 195-205, Santiago, Universitaria.

Honigmann, John (1982), Sampling in Ethnographic Fieldwork, Londres, Routledge.

Hurtado, María de la Luz (2011), Dramaturgia chilena 1890-1990. Autorías, textualidades e historicidade, Santiago, Frontera Sur Ediciones.

Ikpe, Ibanga (2018), “The artist in a positivist academy: bridging the artist-scholar divide”, Theoria (Pietermaritzburg), vol. 65, núm. 154, pp. 96-121, DOI: <https://doi.org/10.3167/th.2018.6515405>.

Kershaw, Baz (2009), “Practice as research through performance”, en Hazel Smith y Roger Dean (eds.), Practice-led research, research-led practice in the creative arts, Escocia, Edinburgh University Press, pp. 104-126.

Li, Qingyun, Zihao Li y Jie Han (2021), “A Hybrid learning pedagogy for surmounting the challenges of the COVID-19 pandemic in the performing arts Eeducation”, Education and Information Technologies, vol. 26, pp. 7635-7655, DOI: <https://doi.org/10.1007/s10639-021-10612-1>.

MacLure, Maggie (2013), “Classification or wonder? coding as an analytic practice in qualitative research”, en Rebecca Coleman y Jessica Ringrose (eds.), Deleuze and Research Methodologies, pp. 164-184, Escocia, Edinburg University Press.

Madueño Ramos, Percy, Luis Antonio Remuzgo Barco, Norma Esther Gutiérrez Mariscal, Roger Iván Soto Quiroz y Luis Alberto Núñez Lira (2020), “La gestión directiva en la investigación del docente universitario en Lima”. ARTSEDUCA. Revista Electrónica de Educación en las Artes, núm. 28, pp. 84-98, DOI: <https://doi.org/10.6035/Artseduca.2021.28.6>.

Marcus, George (2018), “Etnografía multisituada. Reacciones potencialidades de un Ethos del método antropológico durante las primeras décadas de 2000”, Etnografías Contemporáneas, año 4, núm. 7, pp. 177-195, <https://revistasacademicas.unsam.edu.ar/index.php/etnocontemp/article/view/475>.

Martínez-Labrín, Soledad y Bruno Bivort-Urrutia (2014), “Procesos de producción de subjetividad de género en el trabajo académico: tiempos y espacios desde cuerpos femeninos”, Psicoperspectivas, vol. 13, núm. 1, pp. 15-22, DOI: <https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol13-Issue1-fulltext-334>.

Martínez-López, Carolina (2019), “Una experiencia encarnada de investigación escénica en estudios teatrales universitarios”, EARI. Educación Artística. Revista de Investigación, núm. 10, pp. 116-132, DOI: <https://doi.org/10.7203/eari.10.14309>.

Massey, Doreen (2005), For space, Londres, Sage.

Matus, Claudia (2015), Bodies in motion: imagining time and Space in universities, Nueva York, Palgrave.

Mckenzie, Jon (2007), “The liminal-norm”, en Henry Bial (ed.), The Performance Studies Reader, segunda edición, Londres/Nueva York, Routledge, pp. 26-31.

Muñoz-García, Ana Luisa, Juan Pablo Queupil Quilamán, Andrés Bernasconi y Daniela Véliz Calderón (2019), “Higher education research in Chile: Publication patterns and emerging themes”, Education Policy Analysis Archives, vol. 27, núm. 100, pp. 1-29, DOI: <https://doi.org/10.14507/epaa.27.3958>.

Muñoz-García, Ana Luisa (2020), “Reflexiones feministas para otra investigación posible”, Cuadernos de Teoría Social, vol. 6, núm. 12, pp. 14-40. <https://cuadernosdeteoriasocial.udp.cl/index.php/tsocial/article/view/106>.

Pinochet Cobos, Carla, Tomás Peters y Victoria Guzmán (2021), “La crisis COVID en el sector cultural chileno: estrategias de acción colectiva y políticas culturales desde abajo”, Revista de Estudios Sociales, núm. 78, pp. 14-35, DOI: <https://doi.org/10.7440/res78.2021.02>.

Ponce de la Fuente, Héctor, Paulo Olivares Rojas y Camilo Rossel Gallardo (2021), “Sobre la acreditación en las Artes. Una lectura de los procesos de innovación curricular en la Facultad de Artes de la Universidad de Chile”, Dixit, núm. 34, pp. 105-14, DOI: <https://doi.org/10.22235/d34.2597>.

Proaño, Lola (2020), “Teatralidad social / teatralidad pandémica: una continuidad”, en Lola Proaño Gómez, Lorena Verzero (comps. y eds.) y Laura Conde (ed.), Mutis por el foro. Artes escénicas y política en tiempos de pandemia, s.l., ASPO, pp. 29-45.

Rovelli, Laura-Inés (2017), “Expansión reciente de la política de priorización en la investigación científica de las universidades públicas en Argentina”, Revista Iberoamericana de Educación Superior, vol. 8, núm. 22, pp. 103-121, DOI: <https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2017.22.231>.

Schechner, Richard (1998), Performance Theory, Londres, Routledge.

Schechner, Richard y Sara Brady (2013), Performance Studies, Londres, Routledge.

Silva Flores, Viviana (2022), “Cuerpas, memorias y resistencias: prácticas artísticas en el Chile de excepción”, Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes Escénicas, vol. 17, núm. 1, pp. 172-191, DOI: <https://doi.org/10.11144/javeriana.mavae17-1.cmrp>.

Simbürger, Elisabeth y Mike Neary (2016), “Taxi professors: academic labour in Chile, a critical practical response to the politics of worker identity”, Workplace: A Journal for Academic Labour, núm. 28, pp. 48-73, DOI: <https://doi.org/10.14288/workplace.v0i28.186212>.

Sisto, Vicente (2017), “Gobernados por números: el financiamiento como forma de gobierno de la Universidad en Chile”, Psicoperspectivas, vol. 16, núm. 3, pp. 64-75, DOI: <https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol16-issue3-fulltext-1086>.

Soto Silva, Ignacio, Paola Alvarado Toledo y Jorge Ferrada Sullivan (2017), “Pensar y re-pensar la producción académica en el campo de las artes: una mirada desde la periferia”, Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes Escénicas, vol. 12, núm. 1, pp. 133-142, DOI: <https://doi.org/10.11144/Javeriana.mavae12-1.prpa>.

Speedy, Jane, Bronwyn Davies, Susanne Gannon, Davina Kirkpatrick, Carol Laidler y Sheridan Linnell (2022), “Arctic terns: writing and art-making our way through the pandemic”, Cultural Studies. Critical Methodologies, vol. 22, núm. 2, pp. 107-121, DOI: <https://doi.org/10.1177/15327086211072265>.

Sprague, Joey (2005), Feminist methodologies for critical researchers, Estados Unidos, Altamira Press.

Taylor, Diana (2020), ¡Presente!: la política de la presencia, traducción de Ana Stevenson, Santiago de Chile, Universidad Alberto Hurtado.

Taylor, Diana (2015a), Archivo y repertorio: la memoria cultural performática en las Américas, Santiago, Universidad Alberto Hurtado.

Taylor, Diana (2015b), Performance, Buenos Aires, Asunto Impreso.

Taylor, Carol A., Susanne Gannon, Gill Adams, Helen Donaghue, Stephanie Hannam-Swain, Jean Harris- Evans, Joan Healey y Patricia Moore (2020), “Grim tales: meetings, matterings and moments of silencing and frustration in everyday academic life”, International Journal of Educational Research, vol. 99, DOI: <https://doi.org/10.1016/j.ijer.2019.101513>.

Toft Nørgård, von Rikke y Janus Aaen (2019), “A university for the body: on the corporeal being of academic existence”, Philosophy and Theory in Higher Education, vol. 1, núm. 3, pp. 175-199.

Undurraga, Rosario, Elisabeth Simbürger y Claudia Mora (2021), “Desborde y desazón versus flexibilidad y concentración: teletrabajo académico y género en tiempos de pandemia”, Polis, vol. 20, núm. 59, pp. 12-38, <https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-65682021000200012>.

Véliz, Daniela y Andrés Bernasconi (2019), “Los académicos en la educación superior chilena”, en Alejandro Carrasco y Luis Flores (eds.), De la reforma a la transformación: capacidades, innovaciones y regulación en la educación chilena, Santiago, Ediciones UC, pp. 323-347.

Véliz-Calderón, Daniela, Daniel Theurillat, Victoria Paredes y Astrid Pickenpack (2019), “The academic career in research universities in Chile”, conferencia presentada en The American Educational Research Association. from the AERA, Toronto, DOI: <https://doi.org/10.3102/1435896>.

Villegas, Ignacio (2018), “Práctica artística como investigación: su instalación y desarrollo en el sistema académico chileno./Art Practice as research: Its implementation and development in the chilean academic system”, Tercio Creciente, núm. 13, pp. 19-30, DOI: <https://doi.org/10.17561/rtc.n13.2>.

Wilson, Jenny (2016), Artists in the university. Positioning artistic research in higher education, Londres, Springer.

Ziliotto, Alcione y Odilon Luiz-Poli (2024), “Performatividad e identidad del profesor universitario”, Revista Iberoamericana de Educación Superior, vol. 15, núm. 42, pp. 20-36, DOI: <https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2024.42.1661>.

Published

2025-10-01

How to Cite

Campillay-Llanos, M. (2025). University theater professors: performance in protest and confinement. Revista Iberoamericana De Educación Superior, 16(47), 165–182. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2025.47.1912

Issue

Section

Resonances