University Education through Practices Located in Real Environments

Authors

  • Salvador Ponce-Ceballos Universidad Autónoma de Baja California
  • Juan-Carlos Castellanos-Ramírez Universidad Autónoma de Baja California
  • Isaac Aviña-Camacho Universidad Autónoma de Baja California

DOI:

https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2024.42.1663

Keywords:

Higher education, Learning environments, University linkage, Mexico

Abstract

The objective of this research was to identify the learning and conditions for the development of training strategies in real environments by students enrolled in a Mexican university. The study was quantitative and based on an exploratory and descriptive scope. A total of 683 students from the areas of knowledge of the institution's curricula participated. The results show differences regarding the learning obtained, in relation to the training strategies. The authors conclude that the training options can contribute for students to acquire new learning, to put into practice the theoretical learning seen in class and to complement what they have learned.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Salvador Ponce-Ceballos, Universidad Autónoma de Baja California

Mexicano. Doctor en Educación, Universidad Abierta de Tlaxcala, México. Profesor investigador de tiempo completo, Universidad Autónoma de Baja California, México. Temas de investigación: educación superior y sus procesos formativos, evaluación educativa, educación en línea. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0454-9853.

Juan-Carlos Castellanos-Ramírez, Universidad Autónoma de Baja California

Mexicano. Doctor en Psicología de la Educación, Universidad de Barcelona, España. Profesor investigador de tiempo completo en la Universidad Autónoma de Baja California, México. Temas de investigación: procesos formativos para el desarrollo de competencias digitales docentes, prompts para el uso de inteligencia artificial y su aplicación en el diseño de cápsulas de microaprendizaje. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0682-9085

Isaac Aviña-Camacho , Universidad Autónoma de Baja California

Mexicano. Doctor en Educación, Instituto de Estudios Superiores en Educación por Competencias (INAEC), México. Responsable de Diseño Curricular y Aseguramiento de la Calidad Educativa, y Profesor de asignatura, Universidad Autónoma de Baja California, México. Temas de investigación: formación de profesores, acompañamiento estudiantil, aseguramiento de la calidad educativa, diseño curricular. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0395-9925.

Published

2024-02-01

How to Cite

Ponce-Ceballos, S., Castellanos-Ramírez, J.-C., & Aviña-Camacho , I. (2024). University Education through Practices Located in Real Environments. Revista Iberoamericana De Educación Superior, 15(42), 56–77. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2024.42.1663

Issue

Section

Territories