The use of a cross-media narrative as the central axis of a multidisciplinary didactic strategy
DOI:
https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2025.46.1777Keywords:
distance education, didactic strategies, educommunication, television seriesAbstract
This paper describes a didactic strategy that was built around the television miniseries WandaVision, a cross-media narrative that was used as the axis to articulate an integrative project for the training of first-year undergraduate students. This project, entitled Laboratorio de Productos Comunicacionales, was part of an academic continuity program to address the health contingency caused by Covid-19. As it is a narrative that illustrates the history of the television medium, WandaVision was useful for enriching the dialogue between seven subjects related to training in communication. At the end of the project, students produced microvideos, which enhanced their profile as content producers. This experience, framed in the edutainment theory, represents an innovation by using a series as a central didactic resource to obtain significant learning for the professional field.
Downloads
References
Baños, Josep-Eladi, María Isabel Lucena y Magí Farré (2019), “The usefulness of TV medical dramas for teaching clinical pharmacology: a content analysis of House, M.D.”, Educación Médica, vol. 20, núm. 5, pp. 295-303, doi: <https://doi.org/10.1016/j.edumed.2018.07.011>.
Barbas, Ángel (2012), “Educomunicación: desarrollo, enfoques y desafíos en un mundo interconectado”, Foro de Educación, vol. 10, núm. 14, pp. 157-175.
Berger, John (1972), Ways of Seeing, Reino Unido, Penguin Books. Borry, Erin L. (2018), “Teaching public ethics with TV: parks and recreation as a source of case studies”, Public Integrity, vol. 20, núm. 3, pp. 300-315, doi: <https://doi.org/10.1080/10999922.2017.1371998>.
Bowen, Glenn A. (2009), “Document analysis as a qualitative research method”, eQualitative Research Journal, vol. 9, núm. 2, pp. 27-40, doi: <https://doi.org/10.3316/QRJ0902027>.
Brodziak, Andrzej, Agnieszka Wolińska y Alicja Różyk- Myrta (2018), “The good wife —a television series suitable for life review psychotherapy, guided by nurses: big ideas”, Nurse Education Today, vol. 64, pp. 153-155, doi: <https://doi.org/10.1016/j.nedt.2018.02.018>.
Cassany, Daniel (1999), Construir la escritura, Barcelona, Paidós.
Cid García, Magdalena y Diana Marcillo Murillo (2023), “El aprendizaje situado: una oportunidad para la práctica pedagógica innovadora, crítica y reflexiva”, Revista Científica Hallazgos, vol. 8, núm. 3, pp. 316-329, <https://revistas.pucese.edu.ec/hallazgos21/article/view/639>.
Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL) y Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO) (2020), “La educación en tiempos de la pandemia de Covid-19”, Informe covid-19 cepal-unesco <https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374075.locale=en>.
Das Neves Monsalvo, Paula (2021), “Hedging and context: introducing pragmatics in the EFL classroom through WandaVision”, tesis de Maestría, Valladolid, Universidad de Valladolid.
Díaz-Barriga, Frida (2006), Enseñanza situada: vínculo entre la escuela y la vida, México, McGraw-Hill.
EW Staff (2022), “25 Best TV Theme Songs of the 21st Century”, Entertainment Weekly, Febrero, pp. 70-77.
Gumucio-Dagron, Alfonso y Thomas Tufte (comps.) (2008), Antología de la comunicación para el cambio social. lecturas históricas y contemporáneas, La Paz, Editorial Plural.
Gleason Rodríguez, Miriam A y Julio E. Rubio (2020), “Implementación del aprendizaje experiencial en la universidad, sus beneficios en el alumnado y el rol docente”, Revista Educación, vol. 44, núm. 2, pp. 264-282. doi: <https://doi.org/10.15517/revedu.v44i2.40197>.
Gzain, Gustavo (2022), “El audiovisual en la universidad: debates y prácticas”, en Susana Sel y Gustavo Gzain (eds.), Audiovisual en contexto: narrativas en la era digital, pp. 180-209, Buenos Aires, Universidad de Buenos Aires-Facultad de Ciencias Sociales.
Hirt, Cassandra, Kerry Wong, Sannon Erichsen y Jonathan White (2013), “Medical dramas on television: A brief guide for educators”, Medical Teacher, vol. 35, núm. 3, pp. 237-242, doi: <https://doi.org/10.3109/0142159X.2012.737960>.
International Commission on the Futures of Education (2022), Reimaginar juntos nuestros futuros: un nuevo contrato social para la educación, s. l., UNESCO. <https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381560>.
Jenkins, Henry, Ravi Purushotma, Margaret Weigel, Katie Clinton y Alice J. Robinson (2009), Confronting the challenges of participatory culture: media education for the 21st century, Cambridge, Massachusetts-Londres, MIT Press.
Jenkins, Henry (2007), “Transmedia storytelling 101”, Pop Junctions. Reflections on Entertaiment, Pop Culture, Activism, Media Literacy, Fandom and more, 21 de marzo, <http://henryjenkins.org/2007/03/transmedia_storytelling_101.html>.
Jenkins, Henry (2006), Convergence culture: where old and new media collide, Nueva York, New York University Press.
Jerrentrup, Andreas, Tobias Mueller, Ulrich Glowalla, Meike Herder, Nadine Henrichs, Andreas Neubauer y Juergen R. Schaefer (2018) “Teaching medicine with the help of ‘Dr. House’”, PLoS ONE, vol. 13, núm. 3, doi: <https://doi.org/10.1371/journal.pone.0193972>.
Kaplún, Mario (1998), Una pedagogía de la comunicación, Madrid, Ediciones de la Torre.
Kovach, Bill y Tom Rosenstiel (2021), The elements of Journalism, revised and updated 4th edition: what newspeople should know and the public should expect, Nueva York, Crown Publishing.
Krashen, Stephen (1982). Principles and practice in second language acquisition, Oxford, Pergamon Press.
Lama, Mariana (2016), “¿Qué es el fanfiction? Donde magos conocen vampiros”, en María Lama (coord.), Fanfiction. Una red social en el espacio de la ficción, pp. 1-25, Lima, Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas.
Lave, Jean y Etienne Wenger (1991), Situated learning: legitimate peripheral participation, Cambridge, Cambridge University Press.
Lugo, Nohemí (2022), De las narrativas transmedia al diseño de aprendizaje transmedia, León, Guanajuato, Universidad Iberoamericana León.
Machin Suarez, Raudelio y Liudmila Santana Romero (2021), “El uso de series de televisión para la formación de competencias en psicoterapia”, Revista Cubana de Educación Médica Superior, vol. 35, núm. 1, <http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pi d=S0864-21412021000100007>
Maggio, Mariana (coord., ed. y comp.) (2021), Clases fuera de serie, Buenos Aires, Fundación Telefónica Movistar.
Manovich, Lev (2001), The language of new media, Massachusetts, MIT Press.
McQuail, Denis (1987), Mass communication theory: an introduction, Nueva York, Sage Publications, Inc.
Mittell, Jason (2015), Complex TV: the poetics of contemporary television storytelling, Nueva York, New York University Press.
Moltenbrey, Karen (2021). “Avengers Wanda and Vision star in their own ‘television show’”, Computer Graphics World, junio, pp. 21-26.
Morville, Peter y Louis Rosenfeld (2006), Information architecture for the World Wide Web: designing large-scale web sites, California, O’Reilly Media, Inc.
Newman, Kim. (2021). “WandaVision”, en Sight & Sound, abril, pp. 80-81 [Consulta: ].
Nicolas-Gavilan, Maria T., Claudia F. Ortega-Barba y Sara E. Galbán-Lozano (2017), “Television series use in teaching and learning professional ethics in communication”, Media Watch, vol. 8, núm. 1, pp. 44-58, doi: <https://doi.org/10.15655/mw/2017/v8i1/41271>.
Østbye, Truls, Bill Miller y Heather Keller (1997), “Throw that epidemiologist out of the emergency room! Using the television series er as a vehicle for teaching methodologists about medical issues”, Journal of Clinical Epidemiology, vol. 50, núm. 10, pp. 1183-1186, doi: <https://doi.org/10.1016/S0895-4356(97)00178-9>.
Peña-Azpiri, Miguel Ángel y Claudia Cyntia Peña-Estrada (2022), “Aprendizaje situado aplicado a estudiantes del primer año de universidad”, Transdigital, vol. 3, núm. 6, pp. 1-18, doi: <https://doi.org/10.56162/transdigital130>.
Schroeder, Kenneth R. y Janet E.Schroeder (2005), “CSI Manhattan: using the theme of a popular television series to enhance student learning beyond the lecture hall”, Horticultural Science, vol. 40, núm. 4, pp. 1138-1139, doi: <https://doi.org/10.21273/HORTSCI.40.4.1138E>.
Scolari, Carlos (2014), “Narrativas transmedia: nuevas formas de comunicar en la era digital”, Anuario ac/e de Cultura Digital, Focus 2014: Uso de las nuevas tecnologías en las artes escénicas, pp. 71-81, <https://www.accioncultural.es/media/Default%20Files/activ/2014/multimedia/anuario%20ace/Anuario_ACE_cultura_digital_2014.pdf>.
Sederberg, Kathryn (2021), “Teaching Babylon Berlin: language and culture through a hit TV Series”, Die Unterrichtspraxis/Teaching German, vol. 54, núm. 2, pp. 200-216, doi: <https://doi.org/10.1111/tger.12171>.
Stefanucci, Azzurra y Adriano Mollica (2018), “‘Breaking Bad’ television series explained to students”, Indian Journal of Pharmaceutical Education and Research, vol. 52, núm. 3, pp. 342-350, <https://www.ijper.org/sites/default/files/IndJPhaEdRes_52_3_342.pdf>.
Thompson, John B. (1995), The media and modernity: a social theory of the media, Stanford, Stanford University Press.
Tufte, Thomas (2008), “El edu-entretenimiento: buscando estrategias comunicacionales contra la violencia y los conflictos”, Intercom-Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, vol. 31, núm. 1, pp. 157-181.
Universidad de Colima (2014), Modelo Educativo: Plan Institucional de desarrollo 2014-2017, Colima, Universidad de Colima, <https://www.ucol.mx/documentosnormateca/ver/modelos/Modelo-educativo-2014-2017/#book5/pagina1>.
Universidad de Colima (2021), “Programa de Continuidad Académica - Líneas de acción institucional: “Adecuaciones normativas y técnico operativas para la planeación y desarrollo de programas de curso en licenciatura aplicables para el semestre febrero-julio 2022”, en Programa de Continuidad Académica. Líneas de acción institucional (actualización: 25 de noviembre de 2021), <https://portal.ucol.mx/content/docrevista/documento_1227.pdf>.
Vigotsky, Lev (1995), Pensamiento y lenguaje: Teoría del desarrollo cultural de las funciones psíquicas, s. l., Ediciones Fausto.
Wheelan, Susan A., Maria Åkerlund y Christian Jacobsson (2020), Creating effective teams: a guide for members and leaders, Nueva York, Sage Publications.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Universidad Autónoma de México

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.