School Dropout in the Careers in Biological Sciences of the National University of Tucumán. Decade 1991-2001

Authors

  • Mariela Maya
  • Jorgelina Juárez
  • Rosana González
  • Gabriela Aguirre
  • Yanina Fernández
  • Virginia Abdala

DOI:

https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2019.28.433

Keywords:

biology, education, school dropout, university, Argentina

Abstract

This paper presents an approach to the identification of aspects associated with the school dropout of the careers of teachers and bachelors in Biological Sciences during the period 1991-2001 in the Faculty of Natural Sciences of the National University of Tucumán, Argentina. The study population consisted of students enrolled in these careers during the years 1990 and 1991 (bachelor's degree) and during the year 1996 (faculty).  The Likert scale was used as an instrument to measure favorable, unfavorable, and neutral attitudes toward careers.  The results indicate that the reasons given for dropping out of studies are related to personal causes (73%), 9% alleged economic problems and 5% discrimination problems.  Interestingly, our data indicate that the percentage of students who cite personal causes shows a very irregular record of academic performance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariela Maya

Argentina, Especialista en Educación Universitaria, Universidad Tecnológica Nacional, Argentina, Licenciada en Ciencias Biológicas, Facultad de Ciencias Naturales (FCN) e IML, Universidad Nacional de Tucumán (UNT), Argentina. Jefe de Trabajos Prácticos de la Cátedra de Biología General y Metodología de la Ciencia, FCN e IML, UNT, Argentina [mariela.maya@hotmail.com]

Jorgelina Juárez

Argentina, Doctora en Ciencias Biológicas, Universidad Nacional de Tucumán. Jefe de Trabajos Prácticos de la Cátedra de Biología General y Metodología de la Ciencia, FCN e IML, UNT, Argentina [jorgelina_j@yahoo.com].

Rosana González

Argentina. Auxiliar graduada de la Cátedra de Biología General y Metodología de la Ciencia y de Didáctica General, FCN e IML, Universidad Nacional de Tucumán, Argentina. Profesora en Ciencias Biológicas, FCN e IML, UNT, Argentina [rdiciembre77@gmail.com].

Gabriela Aguirre

Argentina. Doctora en Arqueología, Universidad Nacional de la Plata. Jefe de Trabajos Prácticos de la Cátedra de Biología General y Metodología de la Ciencia y de Bioarqueología, Facultad de Ciencias Naturales e IML, Universidad Nacional de Tucumán, Argentina [mgabaguirre@gmail.com].

Yanina Fernández

Argentina. Profesora en Ciencias Biológicas, Facultad de Ciencias Naturales e IML, Universidad Nacional de Tucumán, Argentina. Programa de Formación de Recursos Humanos de la Cátedra de Didáctica General, FCN e IML, UNT, Argentina [yanifernandez@hotmail.com].

Virginia Abdala

Argentina. Doctora en Ciencias Biológicas, Universidad Nacional de Tucumán, Argentina. Profesor Asociado de la Cátedra de Biología General y Metodología de la Ciencia, FCN e IML, UNT, Argentina [virginia.abdala@gmail.com].

Published

2019-06-01

How to Cite

Maya, M., Juárez, J., González, R., Aguirre, G., Fernández, Y., & Abdala, V. (2019). School Dropout in the Careers in Biological Sciences of the National University of Tucumán. Decade 1991-2001. Revista Iberoamericana De Educación Superior, 10(28), 131–156. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2019.28.433

Issue

Section

Outlines