The perspective of students and young researchers in biology about science

Authors

  • Lisel-Irina Silvestri Universidad Nacional del Nordeste
  • Miriam-Liset Flores Universidad Nacional del Nordeste
  • Aníbal-Roque Bar Universidad Nacional del Nordeste

DOI:

https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2020.32.810

Keywords:

science, students, scholars, researcher training, biology, Argentina

Abstract

In the framework of studies about the formation of beliefs about science in areas of disciplinary training, this study does research into the perspectives of undergraduate students and young researchers in Biology, in order to examine how and how much the beliefs of the latter could be modified, given the short time that has elapsed between the completion of undergraduate training and the beginning of graduate research trajectories. Doing so, this research intends to characterize and compare their perspectives on scientific knowledge. A semi-structured questionnaire was applied that included pre-categorized approaches and a task for the construction of explanations about: a) the nature of science, b) the substantial operations of the scientific task, c) the properties of scientific theories and d) the attributions on observation. The analysis of the results shows that what has been constructed in the disciplinary praxis is made explicit in an image of science in which an objectivist ontology and a certainly relativistic epistemology prevail.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lisel-Irina Silvestri, Universidad Nacional del Nordeste

Argentina. Maestra en Psicología Cognitiva y Aprendizaje, FLACSO, Argentina. Profesora y Licenciada en Ciencias de la Educación por la Universidad Nacional del Nordeste (UNNE), Argentina. Jefe de Trabajos Prácticos Regular y Secretaria Técnica del Instituto de Investigaciones en Educación, Facultad de Humanidades, UNNE, Argentina.  Temas de investigación: psicología educacional, formación y aprendizaje universitario, estrategias y estilos de aprendizaje, creencias epistemológicas de investigadores en formación.

Miriam-Liset Flores, Universidad Nacional del Nordeste

Argentina. Profesora en Ciencias de la Educación, Universidad Nacional del Nordeste (UNNE), Argentina. Auxiliar Docente de primera categoría en la cátedra de Psicología, Becaria Doctoral UNNE-CONICET, Argentina; actualmente, en el marco de la tesis doctoral, se encuentra examinando aspectos referidos a la formación para la investigación disciplinar en las carreras de Biología y Ciencias de la Educación. Temas de investigación: formación disciplinar, formación para la investigación.

Aníbal-Roque Bar, Universidad Nacional del Nordeste

Argentino. Doctor en Ciencias Cognitivas, Universidad Nacional del Nordeste (UNNE), Argentina. Profesor Titular Regular, Facultad de Humanidades, UNNE, Argentina, Director del Grupo de Estudios en Disciplinas y Formación Disciplinar. Temas de investigación: formación disciplinar, formación para la investigación.

Published

2020-10-01

How to Cite

Silvestri, L.-I., Flores, M.-L., & Bar, A.-R. (2020). The perspective of students and young researchers in biology about science. Revista Iberoamericana De Educación Superior, 11(32), 87–107. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2020.32.810

Issue

Section

Territories

Similar Articles

<< < 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.