The social responsibility of university in Latin America: an analysis of Brazil, Spain and Peru’s legislation

Authors

  • Juan-José Martí-Noguera
  • Adolfo-Ignacio Calderón
  • Adriana Fernández-Godenzi

DOI:

https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2018.24.267

Keywords:

higher education, university, social responsibility of university, Brazil, Spain, Peru

Abstract

This article presents a descriptive and comparative analysis about the policy advances on social res-ponsibility of university in Brazil, Spain and Peru, dealing with the different meanings that this termencloses, how it can be implemented and what will be the best way to assess it. By means of the analysis oflegal documents and of the academic literature on this matter, the author presents a reflexion about thetheoretical and technical premises that underlie its possible inclusion in the public policies about highereducation starting from the experience of Brazil that began in 2004, the Spanish University Strategy of 2015 and the Peruvian University Law implemented in 2014. Based on the refered experiencies, theauthor points out convergences and peculiarities that can be taken into account for the national highereducation systems of Latin America in order to establish their own legislation in accordance with theinternational dynamics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juan-José Martí-Noguera

Español. Doctor en Psicología, Universidad de Valencia, España. Investigador externo Grupo de Investigación en Innovación y Análisis Social. Facultad TS y ES Pere Tarrés. Temas de investigación: responsabilidad social, educación superior, desarrollo regional, nuevas tecnologías de la información y comunicación [juanjomn@gmail.com].

Adolfo-Ignacio Calderón

Brasileño (de origen peruano). Doctor en Ciencias Sociales, Pontificia Universidad Católica de São Paulo, Brasil, con Pos-doctorado en Ciencias de la Educación, Universidad de Coímbra, Portugal. Profesor principal del Programa de Posgrado en Educación de la Pontificia Universidad Católica de Campiñas, Brasil. Investigador de Productividad Científica del Ministerio de Ciencia, Tecnología, Innovaciones y Comunicaciones del Brasil. Temas de investigación: evaluación educacional, políticas educacionales, educación superior [adolfo.ignacio@puc-campinas.edu.br].

Adriana Fernández-Godenzi

Peruana. Magister en Psicología Comunitaria por la Pontificia Universidad Católica del Perú. Docente del Departamento de Psicología y Coordinadora del Área de Formación e Investigación Académica de la Dirección Académica de Responsabilidad Social de la Pontificia Universidad Católica del Perú. Temas de investigación: educación y responsabilidad social universitaria, violencia de género, psicología comunitaria y psicología forense [afernandez@pucp.edu.pe].

Published

2018-02-01

How to Cite

Martí-Noguera, J.-J., Calderón, A.-I., & Fernández-Godenzi, A. (2018). The social responsibility of university in Latin America: an analysis of Brazil, Spain and Peru’s legislation. Revista Iberoamericana De Educación Superior, 9(24), 107–124. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2018.24.267

Issue

Section

Outlines

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.